Headsetin perusteet
Tämä on oppaamme ammattilaisten skootterikuulokkeista. Et voi tehdä paljoakaan väärin, kun valitset uuden kuulokkeen pro-skootteriin. Muista vain, että kuulokkeen laakerit mahdollistavat haarukan ja tankojen tasaisen pyörimisen, kun suoritat tankokierroksia tai heittelet kantta ilmassa.
Perustietojen hankkiminen siitä, mitä skootterin kuulokkeet tekevät ja miten ne asennetaan, on hyödyllistä, kun etsit parasta skootterin kuuloketta. Onko aika päivittää skootterisi? Valmistaudu oppimaan tärkeimmät näkökohdat, jotka liittyvät oikean kuulokkeen valitsemiseen asennukseesi.
Yleiskatsaus
Mikä on skootterin Pro-kuulokkeet
Headset on vastuussa siitä, että haarukka pyörii sujuvasti kannen pääputken sisällä. Pro-skootterin headsetissä on tyypillisesti seuraavat osat:
- Kruunukehä: Skootterin kuulakärkipesä toimitetaan yleensä kruunukehän kanssa, mutta useimmissa haarukoissa on sisäänrakennettu kruunukehä, jolloin erillinen kruunukehä on tarpeeton. Kruunukehä on paikka, jossa ohjauslaakerin laakeri lepää skootterin haarukassa.
- Jakopään laakerit: Laakerit ovat jakopään laakereita, joita on pareittain - yksi ylä- ja yksi alapään laakeri. Nämä laakerit on yleensä tiivistetty pitkäikäisyyden ja tasaisen toiminnan varmistamiseksi. Jos törmäät kuulakkeeseen, jossa on avoimet laakerit, suosittelemme valitsemaan toisen kuulakkeen, jossa on tiivistetyt laakerit, sillä ne kestävät paljon kauemmin.
- C-rengas: C-renkaat vakauttavat haarukkaa kuulakkeen sisällä täyttämällä haarukkaputkea ympäröivän tyhjiön. Puristus painaa C-rengasta alaspäin, joten se on välttämätön osa asennusta. Jos käytät IHC-puristusta, on tärkeää huomata, että tarvitset mini-C-renkaan.
- Pölysuojus / kuulokekotelon suojus: Pölysuojan ensisijainen tehtävä on suojata laakerit lialta ja roskilta, jolloin varmistetaan, että ne pyörivät tasaisesti.
Mikä on integroitu kuuloke? integroidut vs. ei-integroidut kuulokkeet.
Monia skootterikuulokkeita kutsutaan integroiduiksi, mutta koska useimmissa skootterikansissa on nykyään integroidut laakerikupit, termiin "integroitu kuuloke" ei kannata kiinnittää huomiota skootterissa. Kansia kutsutaan joskus integroiduiksi kansiksi, ja tämä viittaa siihen, että pääputken muotoon on integroitu laakerikupit.
Ei-integroiduissa headsetissä on kaksi headset-häkkiä tai laakerikuppia, jotka on lyöty kannen pääputkeen ennen laakereiden asentamista. Aloittelevan tason temppuskoottereissa on joskus integroimattomia kuulokkeita, kun taas suorituskykyisemmissä täydellisissä ammattilaismoottoripyörissä on yleensä integroituja kuulokkeita.
Kuinka asentaa skootterin kuuloke
Kuulokkeen asentaminen ammattilaisskootteriin on melko suoraviivaista. Alla olevalla videolla on vaiheittainen opas integroidun kuulokkeen asentamiseen.
Sinun on voideltava laakerikupit, asetettava kuulokkeen laakerit ylä- ja alaosaan ja työnnettävä haarukka kuulokkeen läpi. Tämän jälkeen voit asentaa C-renkaan ja pölysuojuksen.
Varmista 100-prosenttisesti, että laakerit laitetaan oikein päin - niissä on "kartiomainen" muoto, joka sopii täydellisesti kannen laakerikuppeihin.
Muista käyttää rasvaa - se helpottaa jakopään vaihtamista ja estää laakerikupin kulumista.
Pro Scooter -kuulokkeiden yhteensopivuus
Ei ole paljon muuttujia, joista voi hämmentyä, kun on kyse parhaan yhteensopivan kuulokesarjan löytämisestä räätälöityyn pro-skootteriin. Laadukkaat jälkimarkkinakuulokkeet ja skootterin kannet ovat kaikki integroituja ja samankokoisia.
IHC on ainoa poikkeus. Koska IHC:n haarukoissa on kapeammat haarukkaputket, ne vaativat mini-C-renkaan. Todennäköisesti sinulla on jo mini-C-rengas, joka tuli haarukan, puristussarjan tai valmiiksi asennetun skootterin kokoonpanon mukana. Jos ei, voit löytää sellaisen täältä:
Skootterin kuulakkeen huolto
Voit tehdä muutamia asioita, joilla voit huoltaa kuulokesarjaasi ja varmistaa tasaisen suorituskyvyn ja mahdollisimman pitkän käyttöiän. Oikein asennetun kuulalaakerin suorituskyky riippuu siitä, että kuulalaakerit pyörivät tasaisesti. Jos alat havaita kitkaa tai epäilet, että kuulokkeen sisällä on likaa, on hyvä idea puuttua asiaan nopeasti, sillä se vain pahenee ajan myötä.
Pura jakopäähine:
- Irrota tanko ja puristus.
- Irrota haarukka varovasti. Ole varovainen, ettet taivuta jakopään laakereita.
Tarkasta laakerit:
- Jos laakerit ovat näkyvästi vaurioituneet, on suositeltavaa hankkia uusi jakopää.
- Jos laakerit ovat likaiset ja rasvaiset, puhdista ne.
Puhdista ohjauslaakerit:
- Liota niitä puhdistusaineessa ja sekoita niitä, kun puhdistusaine on vaikuttanut muutaman minuutin ajan.
- Anna laakereiden kuivua.
Voitele laakerit:
- Levitä pieni määrä laakerivoiteluainetta, kun laakerit ovat kuivuneet.
- Pyöritä laakereita, jotta rasva jakautuu tasaisesti.
- Pyyhi kannen laakerikupit puhtaalla liinalla ja levitä uutta rasvaa.
Ja voilà - on aika asentaa kuulapäälaite takaisin!
Jos haluat perusteellisen oppaan laakereiden puhdistamisesta, suosittelemme opastustamme:
Lisätietoa
Suosittelemme lukemaan oppaamme skootterin puristuksesta, jos sinulla on epäilyksiä sellaisista termeistä kuin SCS, IHC tai HIC:
Seuraavat oppaat sisältävät myös tärkeää tietoa skootterin puristuksesta: