Opas potkulaudan forkkeihin
Valmistaudu kattavaan oppaaseemme pro scooter -haarukoiden ostamiseen. Käsittelemme kaikki tärkeimmät asiat, jotka on otettava huomioon ennen kuin päätät uuden freestyle-skootterihaarukan hankinnasta. Näitä ovat yhteensopivuus, pyöräkoot, pyörän offset ja paljon muuta.
Täydellisesti säädetty pro-skootteri tarvitsee parhaan haarukan. Skootterihaarukat pitävät skootterisi etupyörän paikallaan, ja haarukan tekniset tiedot määräävät, minkä kokoisia pyöriä voit asentaa - sekä pyörän leveyden että halkaisijan osalta. Pysy kuulolla, kun saat hyödyllisiä neuvoja stunt-skootterihaarukoista!
Yleiskatsaus
Skootterin haarukan perusteet
Haarukka kulkee kannen headsetin ja pääputken läpi. Etupyörä asennetaan haarukkaan, ja haarukan päälle asennetaan puristusjärjestelmä, kiinnittimet ja tanko. Haarukka vaikuttaa merkittävästi yleiseen kokoonpanoosi, koska se määrittää, minkä kokoiset pyörät voit asentaa skootteriin.
Nykyään useimmat skootterien haarukat valmistetaan yhdestä alumiinikappaleesta, jota on vahvistettu erilaisilla lämpökäsittelyillä. Aikoinaan yleisiä, mutta nykyään vanhentuneita ovat teräksestä valmistetut kierteitetyt skootterihaarukat. Nämä vanhemmat haarukat menettivät suosiotaan, koska ne olivat sekä vähemmän kestäviä että raskaampia.
SCS:n, HIC:n ja IHC:n kanssa yhteensopivissa skootterihaarukoissa on sisäänrakennettu kierteitetty mutteri haarukkaputken sisällä. Puristuspultti kierretään tähän pulttiin, kun puristusjärjestelmä asennetaan.
ICS-asennukset ovat erilaisia, koska ICS:ssä tukiputki sijoitetaan tangon sisäpuolelle ja puristuspultti asennetaan haarukan alapuolen läpi ennen pyörän asentamista. Jos olet epävarma siitä, mikä puristusjärjestelmä sinulla on käytössäsi, kannattaa tutustua kattavaan oppaaseemme:
Paino, pyörän koko, pyörän siirtymä ja puristus ovat tärkeimmät tekijät, jotka on otettava huomioon, kun ostat uuden skootterin etuhaarukan. Tässä oppaassa tutustut näihin aiheisiin yksityiskohtaisesti.
Varastoimme aina laadukkaita skootterihaarukoita alan parhailta tuotemerkeiltä, ja meillä on mitä todennäköisimmin juuri sinun tarpeisiisi sopiva etuhaarukka. Jos olet valmis tekemään valinnan, kutsumme sinut tutustumaan valikoimaamme laadukkaita etuhaarukoita pro-skoottereihin:
Skootterihaarukat ja pyöräkoot
Kun ostat uuden skootterihaarukan, varmista aina yhteensopivuus pyörien kanssa. Sovita pyörän kokoa halkaisijaltaan ja leveydeltään. Varmista erityisesti, että pyörän halkaisija ei ylitä haarukalle määriteltyä suurinta pyörän halkaisijaa. Varmista lisäksi, että pyörän navan leveys vastaa haarukalle määriteltyä pyörän kokoa tai on sitä pienempi.
Pyörän halkaisija
Useimmat skootterihaarukat ovat yhteensopivia pyörän halkaisijan 110 mm kanssa, joka on yleisin pyörän halkaisija. Moniin haarukoihin mahtuu kuitenkin jopa 125 mm:n kokoisia skootteripyöriä. Varmista vain, että pyöräsi eivät ylitä haarukan kapasiteettia, ja voit jatkaa matkaa.
Jos käytät esimerkiksi halkaisijaltaan 115 mm:n pyöriä, on tärkeää varmistaa, että haarukkaan mahtuu tämän kokoiset tai sitä suuremmat pyörät.
Pyörän ytimen leveys
Skootterihaarukat on suunniteltu niin, että niihin mahtuu tietyn levyisiä pyöriä, jotka tyypillisesti vaihtelevat 24-30 mm:n välillä. Näiden väliltä löytyy skootteripyöriä, joiden leveys on 26 ja 28 mm.
Usein skootterihaarukoissa on mukana välikappaleet, joten 30 mm leveille pyörille soveltuvaan haarukkaan mahtuu myös 24, 26 ja 28 mm pyörät, kun käytetään oikeita välikappaleita.
Voit asentaa pyörät, jotka ovat kapeampia kuin skootterihaarukan suurin pyörän navan leveys, mutta jos pyörä on leveämpi (esim. 30 mm leveä pyörä 24 mm leveään haarukkaan), se ei sovi.
Haarukan akselin halkaisija ja pituus
Yleisimpien skoottereiden pyörän akselien halkaisija on 8 mm, mutta jotkut haarukat ovat yhteensopivia myös skootterin pyörän akselien kanssa, joiden halkaisija on 12 mm. Yleisin laakerikoko skoottereissa on 608-laakerit, joiden kanssa yhteensopivan akselin halkaisija on 8 mm. 12-standardin kanssa yhteensopivien haarukoiden mukana toimitetaan usein 8 mm:n sovittimia, jotta voit käyttää myös tavallisia 8 mm:n akseleita.
Sopiva akselin pituus riippuu skootterisi haarukan leveydestä. Tarvitset akselin, joka on vähintään yhtä pitkä kuin haarukan leveys ulkoa mitattuna.
Mikä on 12 standardin mukainen skootterihaarukka?
12STD-skootterihaarukat on suunniteltu pyöränakseleille, joiden halkaisija on 12 mm. Kun akselin halkaisija on näin suuri, sinun on etsittävä laakerikokoa 6001.
12-standardin pro-skootteriasetuksessa on tyypillisesti suuremmat ja leveämmät pyörät. Yleisesti ottaen voit odottaa, että 12STD-luokan pro-skootteriasetelmat tarjoavat paremman nopeuden, vakauden ja kestävyyden, mutta nämä edut tuovat mukanaan lisäpainoa ja vähemmän ketteryyttä.
Monissa 12-standardin haarukoissa on välikappaleet, jotka mahdollistavat 8 mm:n akselien ja tavallisten 608-laakereiden asentamisen haarukkaan.
Jos siirryt 12STD:hen, sinun on otettava huomioon, että 12STD-haarukan lisäksi tarvitset pyörät, joihin sopivat 6001-laakerit, ja kannen, johon mahtuvat myös suuremmat pyörät ja pyörän akselit. Löydät tarvitsemasi valikoimastamme:
Pro Scooter -haarukoiden pyöränpoikkeamat
Millimetreinä mitattuna pyörän offset tarkoittaa haarukan kääntöakselin keskipisteen ja pyörän akselin välistä etäisyyttä. Pyörän siirtymä, joka tunnetaan myös nimellä rake, osoittaa, kuinka paljon pyörä on sijoitettu haarukan eteen.
Pyörän offset vaikuttaa merkittävästi skootterisi vakauteen ja ketteryyteen, koska se kasvattaa akseliväliä (etu- ja takapyörien välistä etäisyyttä).
Pyörän 10 mm:n offset on yleisin. Se parantaa kokonaisasennuksen vakautta ja hallintaa, mikä tekee skootterin ohjaamisesta helpompaa ja ennustettavampaa.
Nollaoffset-haarukat ovat erittäin ketteriä ja herkkiä. Kun offset on nolla, etupyörä on lähempänä kuljettajaa, mikä tekee skootterista ketterämmän ja herkemmän. Nenäohjaukset ovat helpompia tehdä nollaoffset-haarukoilla, koska jalat ovat lähempänä maata, mikä helpottaa tasapainottamista. Jalkojen jumiutuminen on myös helpompaa, koska suurempi osa pyörästä soveltuu jumiutumiseen.
Skootterihaarukat ja puristusjärjestelmät
SCS- ja HIC-puristushaarukat ovat samat. Niissä on haarukkaputken sisällä varsi, johon puristuspultti ruuvataan. Keskeinen ero on haarukoita ympäröivissä puristusosissa: SCS:ssä käytetään SCS-puristinta, kun taas HIC:ssä käytetään HIC-levyä.
IHC-puristushaarukoissa on kapeampi haarukkaputki, joten ne sopivat erinomaisesti kuljettajille, jotka pitävät asennuksen kokonaispainon minimoimista tärkeimpänä. Useimmissa tapauksissa IHC-haarukat ovat kevyimmät skootterihaarukat.
- SCS-skootterihaarukat: SCS: vakio- ja ylisuuret tangot ilman uria ja ylisuuret tai vakiokokoiset SCS-kiinnikkeet.
- HIC-skootterihaarukat: Ylimitoitetut tangot, joissa on urat ja ylimitoitetut ei-SCS-kiinnittimet.
- IHC Scooter Forks: Vakiokokoiset tangot ja vakiokokoiset ei-SCS-kiinnittimet.
ICS- ja ICS-10-yhteensopivissa haarukoissa puristuspultti asennetaan haarukan alaosasta ja kierteitetään tangon sisällä olevaan kannattimeen. Vaikka ICS-asennukset eivät ole kovin yleisiä mittatilaustyönä valmistetuissa skoottereissa, ne ovat tunnetusti erittäin kevyitä verrattuna muihin puristusjärjestelmiin.
Jos epäilet eri haarukoiden yhteensopivuutta, näistä oppaista voi olla apua: