Skeittilaudan trukit - Opas
Parhaiden skeittilaudan kuorma-autojen hankkiminen tekee valtavan eron, jos haluat päivittää setupisi. Skeittilaudan rekillä on ratkaiseva vaikutus rullalautasi vakauteen, ohjattavuuteen ja yleiseen suorituskykyyn. Tässä kattavassa osto-oppaassa käymme läpi kaiken, mitä sinun on tiedettävä skeittilaudan rekoista, aina koosta ja tyylistä tiukkuuteen ja asennukseen.
Skeittilaudan trukit valinta voi olla monimutkaista, mutta yleisesti ottaen, jos ostat tunnetulta rullalautarekkien valmistajalta ja varmistat, että saat kannellesi sopivan kokoisen rullalautarekin, on hyvin mahdollista, että olet tyytyväinen ostoosi. Jos ostat kokonaisen rullalautan, rekit on jo asennettu ja niiden koko on erityisesti sovitettu koko kokoonpanoon.
Yleiskatsaus
Yleiskatsaus
Skeittilaudan trukin osat selitetty
1. Akseli 2. Ripustin 3. Kingpin mutteri 4. Holkit 5. Pohjalevy
Aloitetaan perusasioista, ennen kuin siirrytään tarkempiin yksityiskohtiin. Mitä skeittilaudan rekat tarkalleen ottaen ovat? Yksinkertaisesti sanottuna trukit ovat metallisia T-muotoisia kappaleita, jotka kiinnitetään rullalautakannen pohjaan. Niiden tehtävänä on pitää pyörät paikallaan, ja ne koostuvat kahdesta pääkomponentista, jotka pyörivät eli kääntyvät toisiaan vasten: pohjalevystä ja ripustimesta. Näitä pitää yhdessä pultti - tai kingpin - joka pitää myös holkit. Jaetaanpa rullalauta-auton tärkeimmät osat:
Pohjalevy
Pohjalevy on litteä metalliosa, joka on kiinnitetty suoraan kannelle 4 pultilla. Yksi pohjalevyn tehtävistä on jakaa luistelijan paino tasaisesti koko rekille vakauden takaamiseksi, ja samalla se jakaa laskeutumisen aiheuttamat iskut kannelle. Nivelkupit sijaitsevat myös pohjalevyissä, ja ne ovat vastuussa ripustimen kyvystä kääntyä. Siksi pivot-kupit vaikuttavat käännöksien sujuvuuteen. Koska pohjalevy on suora linkki kannen ja ripustimen välillä, se on olennainen osa kuorma-autoa ja koko asennusta.
Ripustin
Rekin ripustin on rullalauta-trukin suurin osa. Se on pitkulainen metallitanko, joka saa kolmionmuotoisen muodon kohti niveltä, joka menee pohjalevyssä olevaan nivelkuppiin. Ripustimet hioutuvat suoraan kiskoihin, koppeihin ja ledgeihin, ja siksi niillä on tärkeä rooli grinditemppuissasi.
Akseli
Pyörän akseli ulottuu ripustimen sisäpuolen läpi, ja sen molemmissa päissä on kierteet, joihin kiinnitetään mutterit, jotka pitävät pyörät paikallaan. Ajan myötä ulommat kierteet voivat kulua (varsinkin jos teet paljon kiskotelineitä), mutta ne voidaan kierteittää uudelleen oikeilla työkaluilla. Monissa T-työkaluissa on 5/16 tuuman akselien kierteittimet. Jos olet aiemmin joutunut kierteyttämään rekkasi uudelleen, uudelleenkierteittimellä varustettu luistintyökalu on käytännöllinen ratkaisu. Löydä sellainen valikoimastamme:
Kingpin
Kingpin on suuri pultti, joka kulkee kuorma-auton keskikohdan läpi ja pitää kaikki kuorma-auton eri osat yhdessä. Kingpin-mutterilla voit säätää rekkojen kireyttä. Kingpins voi katkeilla niihin kohdistuvista voimista, mutta ne voidaan vaihtaa.
Kuorma-auton holkit
Holkit ovat kumimaisia tyynyjä, jotka ovat pohjalevyn ja ripustimen välissä. Ne helpottavat paineen siirtymistä jaloistasi ripustimiin, ja tällä tavoin ne vaikuttavat asennuksesi ketteryyteen. Holkkien lujuus vaikuttaa kääntymiskykyyn:
- Kovat holkit: Jäykemmät ja vakaammat kuormaimet, mikä voi olla etu, jos kuormaimet ovat ailahtelevat. Kovat holkit vaativat enemmän ponnistelua kääntymisen aloittamiseksi.
- Pehmeät holkit: Loistavat carvingiin ja cruisingiin sekä luistelijoille, jotka nauttivat löysistä rekistä, jotka reagoivat nopeasti heidän liikkeisiinsä.
Opi asentamaan skeittilaudan holkit tai etsi uusi sarja holkkeja, aluslevyjä tai tarvikkeita:
Nyt kun tunnet skeittilaudan kuorma-auton eri osat, tarkastellaan joitakin keskeisiä seikkoja, kun valitset oikeat kuorma-autot kokoonpanoihisi.
Skeittilaudan kuorma-autojen koot ja mittausohjeet skeittilaudan kuorma-autoille
Skeittilaudan kuorma-autojen koossa on kaksi muuttujaa: leveys ja korkeus. Tässä saat lyhyen esittelyn, joka auttaa sinua määrittämään, minkä kokoiset skeittilaudan kuorma-autot kannattaa valita.
Skeittilaudan trukin leveys
Trukin leveyden ja kannen leveyden yhteensovittaminen on tärkeää. Rullalautailussa et halua, että trukkien leveys poikkeaa kovin paljon kannen leveydestä. Liian kapeat trukit tuntuvat epävakailta, kun taas liian leveät trukit voivat olla kenkiesi tiellä, kun työnnät, ja ylimääräinen leveys vaikeuttaa myös flip-temppujen tekemistä.
Rullalauta-automerkit kuvaavat rekkojensa kokoa numeroilla, jotka viittaavat ripustimen leveyteen laskematta akselien leveyttä. Akselin leveys määrittää kuitenkin trukin kokonaisleveyden, ja trukin kokonaisleveys on se mitta, jonka haluat sopivan kannen leveyteen.
Me SkateProlla ilmoitamme valikoimassamme olevien yksittäisten trukkien akselileveyden, joten sinun ei tarvitse tutustua rullalautatukien kokotaulukkoon, jossa trukkivalmistajien koot muunnetaan tuumiksi.
Skeittilaudan trukin korkeus
Trukin korkeus tarkoittaa pohjalevyn ja akselien keskipisteen välistä etäisyyttä. Toisin sanoen rekan korkeus (tai rekan profiili) määrittelee rekkojen ja kannen välisen etäisyyden. Kuorma-auton korkeutta valittaessa on kaksi pääasiallista huolenaihetta: kannen ja pyörien välinen etäisyys sekä kannen ja maan välinen etäisyys.
Skeittilaudan rekkojen korkeus jaetaan yleensä korkeisiin, keskikorkeisiin tai mataliin rekkoihin, mikä helpottaa valintaa. Tarkastellaanpa näiden kolmen ominaisuuksia:
- Matalat rekat (46-49 mm): Koska kansi on lähempänä maata, lasten, aloittelijoiden ja lyhytjalkaisten on helpompi hallita matalilla rekoilla varustettua kokoonpanoa, koska se yksinkertaisesti tuntuu vakaammalta. Älä ylitä 53 mm:n levyisiä pyöriä, ellet käytä korokkeita pyörien ja kannen välisen etäisyyden lisäämiseksi!
- Keskimmäiset kuorma-autot (49,5-53,5 mm): Kuten olet ehkä arvannutkin, mid truckit ovat monipuolinen ja kultainen keskitie high ja low truckien välillä. Mitoiltaan 49,5-53,5 mm, mid truckit ovat hyvä valinta useimmille luistelijoille. Älä ylitä 56 mm:n pyöränhalkaisijaa, ellet lisää risereitä.
- High Trucks (53,5-60 mm): Korkeammat trukit nostavat sinut korkeammalle maasta, ja on monia hyviä syitä valita korkeammat trukit. Voit asentaa isommat pyörät ja luoda mukavan asetelman cruisingia ja carvingia varten, koska pyörien ja kannen välys on suurempi. Jos harrastat freestyle-rullalautailua, korkeat rekit antavat sinulle leveämmän alustan, jolloin tasapaino on helpompi säilyttää, kun suoritat rail-ständejä.
Ilmoitamme aina rekkojen korkeuden valikoimissamme olevien rekkojen teknisissä tiedoissa.
Mitä pitää ottaa huomioon rullalauta-auton korkeutta valittaessa - Muuttujien nopea läpikäynti
Trukin korkeus on henkilökohtainen mieltymyskysymys, jossa tyylisi ja fyysiset ominaisuutesi ovat tärkeitä tekijöitä. Seuraavassa on muutamia asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun valitset korkeamman tai matalamman rekan välillä:
- Pyörävara: Pyörien ja kannen välinen etäisyys määräytyy pyörän halkaisijan ja trukkien korkeuden mukaan. Jos pidät carvingista ja syvistä käännöksistä, tarvitset enemmän pyörävaraa kuin joku, joka pitää vakaammista ja tiukemmista trukeista. Jos luistelet mieluummin löysillä rekoilla, on myös tärkeää miettiä, onko sinulla riittävästi pyörävaraa.
- Pop-kulma: Pop-kulma kasvaa rekkojen korkeuden myötä. Matalaa rullalautaa on helpompi popata, mutta jos rekat ovat korkeammat, sinulla on enemmän vipuvoimaa popata korkealle. Matalamman rekan pienempi pop-kulma antaa siis nopeamman vasteen ja enemmän ketteryyttä, kun taas korkeiden rekkojen jyrkempi pop-kulma on hyvä, jos haluat tehdä "isompia" temppuja.
- Työntö: Korkeammilla trukeilla työntöjalan ja kannella olevan jalan välinen etäisyys on suurempi. Toisin sanoen pidempien matkojen työntäminen ei ole yhtä mukavaa korkeilla rekillä.
- Temppuja: Erilaiset temput ovat helpompia tai vaikeampia riippuen kuormainten korkeudesta. Korkeat kuorma-autot antavat suuremman alustan tasapainottamiseen kiskotukien tai kuorma-autotukien kanssa, kun taas matalampien kuorma-autojen ketteryys voi olla etuna flatland flip -temppuihin.
- Trukin paino: Mitä suurempi trukki on, sitä enemmän se painaa.
- Henkilökohtainen pituus: Jos olet pitkä henkilö, jolla on pitkät jalat, sinun on helpompi hallita korkeilla trukeilla varustettua asetelmaa kuin jonkun, jolla on lyhyemmät jalat.
Riser Pads - Säädä trukin korkeutta pyörän puremisen välttämiseksi.
Riser-tyynyt voivat tarjota arvokkaan ratkaisun rullalautailijoille, jotka kohtaavat wheel bites, yleinen ongelma, jossa pyörät ottavat kosketuksen kanteen jyrkkien käänteiden aikana. Lisäämällä kannen ja pyörien välistä etäisyyttä riser-tyynyt tarjoavat yksinkertaisen ja edullisen ratkaisun tähän ongelmaan.
Jos haluat kokeilla isompia pyörän halkaisijoita tai löysätä rekkoja, riser pads voi myös tulla kyseeseen.
Niille, jotka etsivät ratkaisua pyörän puremiin tai haluavat parantaa rullalauta-asetelmansa ominaisuuksia, kannattaa tutustua valikoimaan riser-tyynyjä:
On tärkeää, että käytössäsi on oikeat laitteistot, kun asennat riser-pehmusteita. Tarkista alla oleva opas, jos sinulla on epäilyksiä oikeista pulttien pituuksista:
Skeittilaudan kuorman paino: Raskaat vai kevyet skeittilaudan kuorma-autot?
Rullalaudan trukit muodostavat merkittävän osan koko rullalautasi painosta, ja monet viimeaikaiset parannukset ja innovaatiot rullalaudan trukkien suunnittelussa on pyritty vähentämään painoa. Painon vähentämiseksi on toteutettu muun muassa kuningasakselien ja akselien ontto muotoilu sekä kokeiluja eri materiaaleilla.
Tätä kirjoitettaessa "kaikkien aikojen kevyimmiksi rekiksi" kutsutut Tensor Mag Light -sarjan rekat ovat todellakin markkinoiden kevyimmät rekat. Kevyempien trukkien etuja on vaikea sivuuttaa, kun on kyse temppuilusta, mutta painoerot eivät välttämättä ole niin huomattavia kuin trukkien muut ominaisuudet.
Kun pohdit skeittilaudan rekkojen painoa, muista, että painon ja rekkojen koon välillä on suora korrelaatio. Korkealla ja leveällä rekillä on enemmän massaa kuin saman rekin matalammalla ja kapeammalla versiolla. Toisin sanoen trukin painoa voidaan arvioida suhteessa pyörän halkaisijaan ja kannen leveyteen.
Löysät vs. kireät rullalautarekat - miten rullalautarekat kiristetään?
Jos haluat löysätä tai kiristää skeittilaudan kuorma-autoja, säädä yksinkertaisesti kuningasnavan mutteria skeittityökalulla tai tavallisella jakoavaimella tai -avaimella. Jos kiristät mutteria, joudut käyttämään enemmän painetta kääntämiseen, kun taas löysäämällä mutteria on helpompi kääntää. Löysät rekat ovat ketterämpiä ja eloisampia, kun taas kireät rekat ovat vakaampia ja jäykempiä. Se, kuinka kireät tai löysät kuorma-autot ovat, on tyyli- ja mieltymyskysymys.
Rekkien kireys vaikuttaa rullalautasi kääntymisominaisuuksiin, ja oman mieleisesi "sweet spotin" löytäminen vaatii aikaa ja kokeilua. Ota siis skeittityökalusi mukaan, kun lähdet skeittaamaan, jotta voit kokeilla eri asetuksia.
Kiristä rekkoja, jos:
- Huomaat pyörän purevan kierrosten aikana tai laskeutuessasi temppuihin.
- Tavoittelet tasaisempaa ponnahdusta.
- Tavarat tuntuvat tärisevän suurilla nopeuksilla tai temppujen laskeutumisen jälkeen.
Löysää rekkoja, jos:
- Huomaat nostavasi etupyöriä kääntyessäsi.
- Haluat tehdä terävämpiä käännöksiä.
- Tunnet itsesi rajoittuneeksi ja haluat enemmän vapautta liikkua puolelta toiselle.
Kääntymiseen ja carvingiin vaikuttaa myös holkkien kovuus. Holkkeja on saatavana eri kovuusasteilla, jotka mitataan yleensä durometriasteikolla. Mitä korkeampi durometri, sitä kovemmat holkit - ja kovemmat holkit tarkoittavat tiukempia kuorma-autoja. Tutustu holkkivalikoimaamme:
Kuinka asennetaan rullalauta rekkoja
Asennat rekit 4 mutterilla ja 4 pultilla rekkiä kohden. Suosittelemme pulttien kiristämistä ristikkäin, jotta pohjalevy kiristyy tasaisesti koko pinnalle.
Olemme aina valmiita auttamaan: