Kun ostat skeittilaudan renkaat
Rullalautapyörät ovat tärkeitä suorituskyvyn kannalta - olitpa sitten aloittelija tai ammattilainen. Niillä on merkittävä vaikutus rullalautailukokemukseesi, ja vaihtaminen erityyppiseen pyörään voi muuttaa rullalauta-asetelmasi täysin. Tästä syystä on hyvä miettiä, mitä vaihtoehtoja skeittilaudan pyöriä valittaessa on tarjolla.
Tämän oppaan tarkoituksena on tarjota sinulle näkemyksiä, kun etsit uusia skeittilaudan pyöriä. Tutustu alla olevaan sisältöön ja hyppää haluamaasi osioon, jotta voimme auttaa sinua löytämään parhaat pyörät rullalautaasi.
Yleiskatsaus
Yleiskatsaus
Kuinka valita rullalautapyörät
Kun valitset rullalautapyöriä kokoonpanoosi, on kaksi päätekijää, jotka on otettava huomioon: koko ja kovuus. On ratkaisevan tärkeää valita oikean kokoiset rullalautapyörät, jotta vältytään esimerkiksi pyörän puremisen kaltaisilta ongelmilta.
Koon ja kovuuden lisäksi on tärkeää ottaa huomioon muuttujat, kuten muoto, joka määrittää kosketuspinnan (pyörän osa, joka koskettaa maata), ja pyörän materiaali, joka vaikuttaa ominaisuuksiin, kuten pitoon, palautumiseen ja painoon.
Henkilökohtaiset mieltymyksesi ja ajotyylisi ohjaavat sinua koko ajan. Parhaat rullalautapyörät ovat lopulta ne, jotka sopivat tyyliisi ja mieltymyksiisi, ja ne takaavat suurimman hauskuuden laudalla, olitpa sitten aloittelija tai ammattilainen!
Alta löydät tarkempia ja yksityiskohtaisempia neuvoja tarpeisiisi sopivien rullalautapyörien valintaan.
Rullalautapyörien koot
Rullalautapyörien koot mitataan halkaisijan mukaan, ja pyörien koko vaikuttaa merkittävästi ominaisuuksiin, kuten nopeuteen, kiihtyvyyteen ja ohjattavuuteen.
Ketterät ja tekniset luistelijat suosivat yleensä pienempiä pyöriä, kun taas suuremmat pyörät sopivat hyvin cruising- tai vert-luisteluun. Nämä ovat suurten ja pienten rullalautapyörien yleiset erot:
Pienemmät pyörät:
- Ketterät, ketterät ja erinomaiset temppuiluun. Vaikka niillä ei ehkä saavuteta samoja nopeuksia kuin suuremmilla pyörillä, ne ovat herkempiä.
- Vähemmän anteeksiantavia ja alttiimpia äkillisille pysähdyksille, jos niiden tielle osuu pieni kivi.
- Suurempi pop-kulma, mikä tarkoittaa, että flip-temppuihin ja popping-ollieihin tarvitaan vähemmän vaivaa.
- Matalat kuorma-autot ovat yhteensopivia pienempien pyörien kanssa, jolloin voit sijoittaa painopisteen mahdollisimman lähelle maata.
Isommat pyörät:
- Suuremmat nopeudet, joissa kiihtyvyys on hitaampaa ja ketteryys vähäisempää.
- Anteeksiantavampi, kun törmäät pieniin kiviin tai muihin epätasaisuuksiin luistelupinnalla.
- Jyrkempi pop-kulma, joka voi antaa sinulle enemmän vipuvoimaa isojen temppujen tekemiseen, mutta vaatii myös enemmän ponnistelua. Toistan vielä kerran: isommat pyörät ovat vähemmän ketteriä.
- Pyörän puremisen välttämiseksi tarvitaan mahdollisesti korkeammat kuorma-autot tai korotustyynyt.
Rullalautapyörien yleisin kokoluokka on noin 52-56 mm. Ellet harrasta ensisijaisesti raskasta vert-shreddausta tai cruisingia, löydät todennäköisesti tarpeisiisi sopivat rullalautapyörät tältä alueelta.
Alla on skeittipyörien kokotaulukko, joka tarjoaa nopean yleiskuvan pyörien halkaisijoista ja kuhunkin kokoon yleisesti liittyvistä skeittilajeista.
Koko | Koko millimetreinä | Suositellaan |
Keskikokoiset pyörät | 50-53 mm | Katu, puisto |
Keskikokoiset pyörät | 53-56 mm | Katu, puisto, kulho, miniramppi |
Suuret rullalautapyörät | 56-60 mm | Cruising, vert |
Voit suodattaa rullalautapyörävalikoimaamme pyörän halkaisijan mukaan löytääksesi tarpeisiisi sopivat pyörät:
Rullalautapyörän kovuus - Durometer-asteikko
Rullalautapyörien kovuus mitataan durometriasteikolla, joka ilmoitetaan yleensä numerolla, jota seuraa A. Esimerkiksi 100A-pyörät ovat kovempia kuin 99A-pyörät. Joissakin tapauksissa durometriasteikon määrityksissä käytetään A:n sijasta B:tä, mikä tarkoittaa 20 yksikön vähennystä A-asteikosta. Esimerkiksi 83B-pyörät vastaavat 103A:ta.
Seuraavat periaatteet voivat auttaa sinua päättämään, haluatko valita rullalautapyörät, jotka ovat joko kovempia tai pehmeämpiä kuin nykyiset pyöräsi:
Kovemmat pyörät
- Suurempi nopeus ja kestävyys
- Vähemmän pitoa ja iskunvaimennusta
- Tärisevät ja ovat äänekkäitä karkeilla pinnoilla
- Reagoivat ja nopeat sileillä pinnoilla
- Soveltuu erinomaisesti temppuiluun kaduilla tai skeittipuistoissa.
Pehmeämmät pyörät
- Enemmän pitoa nopeuden ja pitkäikäisyyden kustannuksella.
- Vaimentavat tärinää ja epätasaisten pintojen karheutta
- Rullalautailun kuvauspyörien tulisi mieluiten olla pehmeät tärinän ja melun minimoimiseksi
- Soveltuvat loistavasti kruisailuun kaikkialla
Kovuus | Durometri | Suositeltu käyttö |
Erittäin pehmeät pyörät | 78A - 90A | Cruising, kuvaaminen, työmatkat, aloittelijat |
Keskipehmeät pyörät | 90A - 97A | Matkapyöräily, karkeat pinnat, työmatkat, aloittelijat. |
Keskikovat pyörät | 97A - 99 | Katuluistelu, minirampit, skeittipuistot. |
Kovat pyörät | 99A + | Tekninen rullalautailu |
Kun selaat valikoimaamme, voit suodattaa tuloksia pyörän kovuuden ja muiden tärkeiden ominaisuuksien mukaan, jotta näet vain tarpeisiisi sopivat pyörät:
Rullalautapyörän muoto - Contact Patch & Lip Shape (kosketuspinnan ja huulen muoto)
Kosketuspinta on tärkein huomioon otettava tekijä skeittipyörien muodoissa. 'Kosketuspinta' tarkoittaa pyörän osaa, joka koskettaa maata luistellessasi.
Kapeampi kosketuspinta lisää reaktiokykyä, vähentää kitkaa ja lisää liukuherkkyyttä (parempi tylppiin liukuihin!). Ohuilla rullalautapyörillä painosi keskittyy pienemmälle pinnalle, jolloin epätasaisista pinnoista aiheutuva tärinä on tuntuvampaa. Lisäksi kapeat rullalautapyörät ovat kevyempiä, koska niiden sivuseinissä on vähemmän materiaalia.
Toisaalta leveämpi kosketuspinta tekee pyörästä pitävämmän ja vakaamman, eikä se liukastu yhtä helposti kuin pyörä, jossa on kapeampi kosketuspinta. Leveä kosketuspinta kuitenkin heikentää pyörän herkkyyttä, ja pyörät painavat myös enemmän.
Lisäksi pyöristetty profiili eli huulten muoto helpottaa rullaamista kallistusten yli ja estää juuttumisen luistellessa siirtymissä.
Leveä kosketuspinta:
- Tarttuvampi ja vakaampi
- Ei liu'u yhtä helposti
- Vähemmän reagoiva
- Leveämmät pyörät painavat enemmän
Ohut kosketuspinta:
- Reagoi herkemmin
- Vähemmän kitkaa
- Alttiimpi liukumiselle
- Karheiden pintojen aiheuttama tärinä on voimakkaampaa.
- Ohuet rullalautapyörät painavat vähemmän
Mistä rullalautapyörät on valmistettu?
Rullalautapyörät valmistetaan polyuretaanista, ja pyöränvalmistajat kehittävät jatkuvasti uusia uretaaniseoksia parempien pyörien valmistamiseksi. Muuttamalla uretaaniseosta he voivat muuttaa pyörän kovuutta, kestävyyttä, sileyttä, kimmoisuutta ja liukuominaisuuksia.
Rullalautapyörän kimmoisuus (uretaani ja sen ominaisuudet)
Rullalautapyörät valmistettiin metallista tai keraamisista aineista ennen kuin uretaanirullalautapyörät tulivat markkinoille. Ensimmäisten uretaanirullalautapyörien markkinoille tulo oli valtava edistysaskel yksinkertaisesta syystä. Toisin kuin edeltäjillään, uretaanipyörillä oli tärkeä ominaisuus: pomppiminen. Kun uretaanipyörä osuu kovaan pintaan, se muotoutuu hetkellisesti, mutta palautuu nopeasti alkuperäiseen muotoonsa, mikä aiheuttaa sille ominaisen kimmokkeen. Kykynsä ansiosta uretaanirullalautapyörät mullistivat lajin ja pohjustivat tien rullalautailulle sellaisena kuin me sen nykyään tunnemme.
Rullalautapyörien laatu määräytyy tuotantoprosessien tiukkojen vaatimusten perusteella. PU-kaavat, muovausmenetelmät, kovettuminen ja paistolämpötilat ovat skeittipyörien innovoinnin ytimessä. Rullalautapyöriä valitessasi kiinnität huomiota lähinnä niiden kokoon, kovuuteen ja muotoon. Mutta koska PU-kaavojen ja tuotantotekniikoiden hienosäätö vaikuttaa niin paljon rullalautapyörien laatuun, on aina hyvä ajatus valita luotettavien tuotemerkkien laadukkaat pyörät.
Parhaat rullalautapyörät Parkiin
Park-luisteluun tarkoitettujen rullalautapyörien tulisi olla pieniä tai keskikokoisia (tyypillisesti 50-56 mm), ja niiden kovuusluokituksen (durometri) tulisi olla 99A-101A, jotta ne toimisivat sujuvasti ja reagoivasti sileillä pinnoilla. Pyöristetty muoto takaa monipuolisen ohjattavuuden temppuja ja siirtymiä varten, kun taas korkealaatuinen polyuretaanirakenne tarjoaa kestävyyttä ja erinomaisen pidon rampeilla ja kaukaloissa.
Parhaat rullalautapyörät Streetille
Streetille tarkoitettujen rullalautapyörien tulisi olla pieniä tai keskikokoisia (50-56 mm), ja niiden kovuusluokituksen (durometri) tulisi olla 97A-101A, jotta ne ovat optimaalisen reagoinnin ja hallinnan kannalta parhaita epätasaisessa kaupunkimaastossa. Leveämpi kosketuspinta parantaa vakautta temppuja, kuten slides ja grinds, varten, kun taas kartiomainen tai pyöristetty muoto takaa nopean kiihtyvyyden ja ohjattavuuden. Laadukas polyuretaani on välttämätöntä kestävyyden ja luotettavan pidon varmistamiseksi betoni- ja asfalttipinnoilla.
Yllä olevat neuvot koskevat katurullalautailua. Jos vain kruisailet kaduilla, nautit todennäköisesti suuremmista pyöristä. Ne tarjoavat tasaisemman ajon epätasaisemmilla pinnoilla. Kannattaa myös valita pyöriä, jotka ovat pehmeämpiä kuin 97A (Valitse pyöriä välillä 78A - 85A, jos vain kruisailet!).