Temppurullaluistimien osto-opas
Parhaiden aggressiivisten inline-luistinten löytäminen edellyttää, että tunnet omat mieltymyksesi ja tiedät, mitä haluat aggressiivisilta luistimiltasi. Tässä oppaassa selvitämme aggressiivisten luistinten eri osat ja sen, miten pyörät, pyöräasetelmat ja rungot vaikuttavat kokoonpanosi kokonaisominaisuuksiin.
Aggressiivisessa luistelussa on kyse taiteellisesta ilmaisusta ja kekseliäisyydestä. Laji ja varusteet ovat muuttuneet ja kehittyneet paljon vuosien varrella, ja aggressiivisten luistinten valinta on ratkaisevaa teräkokemuksesi kannalta. Tähän olemme keränneet paljon hyödyllisiä vinkkejä ja ohjeita kaikille, jotka ovat ostamassa uusia aggressiivisia inline-luistimia.
Yleiskatsaus
Yleiskatsaus
Miten mitoittaa aggressiiviset inline-luistimet?
Aggressiivisia luistimia mitoittaessasi on tärkeää tietää, että sinun ei pidä vain valita mallia, jolla on sama koko kuin kengilläsi. Sinun on otettava esiin mittanauha ja selvitettävä pisimmän jalkateräsi tarkka pituus.
Kun olet saanut tarkan mittauksen jalkasi pituudesta, oikean koon löytäminen on helppoa. Jokaisessa kotisivuillamme olevassa aggressiivisten luistinten erityismallissa on koko-opas, jonka avulla voit löytää oikean koon jalkasi pituuden perusteella. Koko-oppaat käyttävät millimetrejä Mondopoint-järjestelmän mukaisesti, jotta kokojen välinen muuntaminen on helppoa.
Kuinka mitata jalkasi
- Etsi tukeva, tasainen alusta, jolla seisoa.
- Pue jalkaasi sukat, joita käytät luistellessasi.
- Aseta paperinpala tasaisesti seinää vasten.
- Seiso niin, että kantapääsi koskettaa seinää ja jalkateräsi on tasaisesti paperin päällä.
- Merkitse paperille, mihin pisimmän varpaasi ulottuu.
- Mittaa pituus seinästä tai paperin reunasta merkkiin.
- Toista tämä molemmille jaloille ja käytä suurempaa mittaa luistimen koon valitsemiseen.
Ammattilaisvinkki: Jos olet kahden koon välillä, valitse suurempi.
Miten Aggressiiviset luistimet sopivat?
Aggressiivisten luistinten tulisi istua tiukasti jalkasi ympärille, jotta ne olisivat mahdollisimman hyvin hallinnassa temppujen aikana. Ylimääräinen tila temppuluistinten sisällä voi aiheuttaa jalkojesi liikkumista kengän sisällä, mikä johtaa rakkuloihin ja heikentää kontrollia. Suuremmat luistimet ovat painavammat, mikä vaikeuttaa temppuja.
Lyhyesti sanottuna: Tarvitset optimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi istuvuutta ilman, että jalkateräsi ja varpaasi ahtautuvat.
Miten aggressiiviset luistimet asennetaan sisään?
Uudet aggressiiviset luistimet saattavat vaatia sisäänajoa, ennen kuin niistä tulee mukavat. Muista, että niiden on istuttava tiukasti, ja vuori mukautuu yksilölliseen jalkamuotoosi ajan myötä.
Seuraavassa on muutamia vinkkejä aggressiivisten luistinten sisäänajoon:
- Käytä paksuja sukkia kitkan vähentämiseksi ja rakkojen ehkäisemiseksi.
- Käytä luistimia muita aktiviteetteja tehdessäsi, jotta voit tottua tuntumaan.
- Aloita lyhyemmillä istunnoilla ja lisää vähitellen niiden pituutta.
- Varmista, että nauhat ja soljet on kiristetty kunnolla, jotta ne istuvat mukavasti.
Yksi aggressiivisten luistinten eduista on se, että kun vuorit kuluvat, ne voidaan vaihtaa uusiin.
Aggressiivisten luistinten anatomia - Mitä ovat aggressiiviset luistimet?
- Saapas: Aggressiivisissa luistimissa on kovat saappaat tai kuoret.
- Runko: Jäykät rungot kestävät hiontaa ja kovia laskeutumisia.
- Pyörät: Pienet pyörät vakauden ja hallinnan takaamiseksi.
- Soul-levy: Parantaa mahdollisten grindien palettia.
- H-lohko: H-lohkot hiontaa varten.
Aggressiiviset luistimet on suunniteltu erityisesti kaduilla ja skeittipuistoissa tehtäviin temppuihin, grindeihin ja hyppyihin, jotka tekevät kaikenlaisista esteistä ominaisuuksia uusia temppuja ja seikkailuja varten. Aggressiiviset luistimet ovat epäilemättä parhaat luistimet grindaamiseen - itse asiassa mikään muu luistintyyppi ei ole suunniteltu grindaamiseen.
Aggressiivisissa luistimissa on pienemmät pyörät kuin muissa inline-luistimissa, mikä madaltaa niiden painopistettä ja tekee niistä paljon helpommin hallittavia. Pienet pyörät tekevät aggressiivisista luistimista myös erittäin ketterät ja ketterät, mikä mahdollistaa monenlaisia temppuja. Vaikka nämä ominaisuudet sopivat erinomaisesti temppuiluun, jos haluat tehdä työmatkoja, luistella pidempiä matkoja, harrastaa nopeatempoista kaupunkiluistelua tai keskittyä kuntoluisteluun, tarvitset luistimet, joissa on suuremmat pyörät.
Miten valita aggressiiviset luistimen pyörät?
Aggressiivisten pyörien keskeisiä näkökohtia ovat pyörän halkaisija, pyörän kovuus ja pyörän profiili. Nämä tekijät vaikuttavat merkittävästi luistelukokemukseesi.
Jokainen näistä elementeistä voidaan hienosäätää vastaamaan omaa tyyliäsi ja maastoa, jota kohtaat useimmin. Näin saat aggressiivisista luistimista parhaan mahdollisen hyödyn irti.
Aggressiivisten luistinten pyörien halkaisija
Aggressiivisten luistinten pyörien tyypillinen halkaisija on 56-60 mm, vaikka ne voivat vaihdella 54-80 mm:n välillä.
- Isommat pyörät (60-80 mm): Nopeammat mutta vähemmän vakaat, mikä tekee teknisistä tempuista haastavampia.
- Pienemmät pyörät (56-58 mm): Vakaammat mutta hitaammat.
Jos etsit aggressiivisia luistimia, joissa on normaalikokoiset pyörät, valitse malli, jossa on 58 tai 60 mm:n pyörät.
Aggressiivisten luistinten pyörien profiili
Aggressiivisissa inline-pyörissä on yleensä litteä profiili, mutta joissakin on pyöreämpi tai terävämpi profiili.
- Litteä profiili: Vakaampi ja helpompi hallita temppujen laskeutumista varten.
- Pyöristetty profiili: Tarjoaa enemmän ketteryyttä vähemmällä pidolla, mikä vähentää mahdollisuutta, että pyörät pureutuvat kiskoon.
- Terävä profiili: Nopeampi ja helpompi kääntyä pienemmän kitkan ansiosta (ei kovin yleinen aggressiivisessa luistelussa).
Aggressiiviseen luisteluun, jossa tehdään paljon temppuja, suositellaan yleensä litteäprofiilisia pyöriä, ja jos haluat hieman lisää ketteryyttä ja nopeutta, voit harkita pyöreämpää profiilia.
Aggressiivisten luistelupyörien kovuus
Aggressiivisten luistinrattaiden kovuus mitataan durometriasteikolla. Tyypillisesti aggressiiviset luistinrenkaat vaihtelevat durometer-asteikolla 86A:n ja 95A:n välillä. Korkeampi kovuusluku tarkoittaa kovempia pyöriä.
- Kovemmat pyörät: Rullaavat nopeammin sileillä pinnoilla, mutta vaimentavat vähemmän tärinää, mikä tekee karkeista pinnoista hankalampia. Ne helpottavat helpompaa liukumista ja niissä on pienempi mahdollisuus pyörän pureutumiseen hiomisen aikana.
- Pehmeämmät pyörät: Tarjoavat enemmän vakautta, paremman tärinänvaimennuksen ja paremman pidon pinnalla.
Pohdi aggressiivisten luistinten kovempien ja pehmeämpien pyörien hyviä ja huonoja puolia ja pidä niitä vastakkain omien mieltymystesi ja luistelutyylisi kanssa.
Aggressiivisten luistinten pyöräasennukset
Aggressiivisissa luistimissa on joko tasainen pyöräasetus tai anti-rocker-pyöräasetus. Nämä termit viittaavat linjaan, joka muodostuu renkaiden alapinnan jäljestä, kun ne on asennettu. Pyöräasetus vaikuttaa merkittävästi ajokokemukseen, joten se on olennainen seikka, joka on otettava huomioon, kun valitaan uusia aggressiivisia inline-luistimia.
Anti-Rocker-asetelmat
Anti-rocker-asetelmissa on edessä ja takana suuremmat pyörät ja keskellä pienemmät pyörät, jotka tarjoavat tilaa grindeille. Näitä asetelmia ei ole yhtä helppo kääntää kuin litteitä asetelmia. Antirocker-asetelma muodostaa kaksi kosketuspistettä, mikä vaikeuttaa kääntymistä verrattuna flat- tai rocker-asetelmiin. Jos anti-rocker-asennuksen jäykkyys lannistaa ja haluat silti keskittyä grindeihin ja aggressiiviseen luisteluun, kannattaa harkita flat wheel -asennusta.
Mitä ovat anti-rokkipyörät?
Anti-rocker-pyörät ovat kaksi keskimmäistä pyörää aggressiivisissa inline-luistimissa, joissa on anti-rocker-asetus. Ne ovat pienemmät ja usein paljon kovemmat kuin ulommat pyörät, eivätkä ne kosketa maata, kun rullaat. Niiden tehtävänä on välttää häiritsemästä grindiäsi ja auttaa sinua samalla lukittumaan erityyppisiin grindeihin. Ne on yleensä valmistettu kovasta PU-kaavasta, joka ei tartu kiskoihin.
Anti-rocker-pyörät ovat saaneet nimensä niiden pienemmästä koosta, joka luo ylöspäin suuntautuvan uran maanpinnan ja pyörän pohjan väliin. Tämä on vastakohta rocker-asetelmalle, jossa kaksi ulointa pyörää ovat hieman pienempiä kuin kaksi keskimmäistä pyörää, mikä helpottaa rocker-liikettä.
Tarvitsevatko anti-rokkipyörät laakereita?
Laakereista voi olla hyötyä esimerkiksi portaiden alasajossa, sillä niiden ansiosta pyörät rullaavat portaissa tasaisesti. Anti-rocker-pyöriä kutsutaan myös hiomapyöriksi. Aggressiivisissa luistimissa grind-pyörien ensisijainen tehtävä on estää pyöriä tarttumasta kiskoihin, kun hioo H-lohkoja, joten laakerit eivät ole tarpeen anti-rocker-pyörissä. Joissakin anti-rocker-pyörissä on laakerit ja toisissa ei.
Mikä on Aggressiivisten luistinten tasainen asennus?
Flat-asetelmissa kaikki neljä pyörää ovat samankokoisia, mikä parantaa rullausnopeutta ja ohjattavuutta verrattuna anti-rocker-asetelmiin. Flat setup vaatii suurempaa tarkkuutta, kun tehdään groove grindiä, sillä keskimmäisten pyörien kiinnijäämisen vuoksi on suurempi riski slammata. On tärkeää huomata, että kaikki rungot eivät sovi flat-asetelmille keskipyörien tilarajoitusten vuoksi.
Jos olet uusi inline-luistelija ja olet päättänyt harrastaa aggressiivista luistelua, litteä setup on erittäin suositeltava vaihtoehto. Monet edistyneet aggressiiviset luistelijat suosivat myös litteitä asetelmia niiden tarjoaman tyylin ja haasteellisuuden vuoksi, sillä ne vaativat tarkkuutta H-lohkojen hiomisessa.
Flat Vs. Anti-Rocker
Olitpa sitten aloittelija tai ammattilainen, valinta anti-rockerin tai flat-asennuksen välillä on lopulta kiinni henkilökohtaisista mieltymyksistä. Kumpikaan niistä ei ole luonnostaan toista parempi.
Harkitse seuraavaa, jos olet ostamassa uusia luistimia ja olet epävarma siitä, kumman setupin valitsisit:
- Groove Grinds with Anti-Rocker: Pienemmät anti-rocker-pyörät purevat vähemmän todennäköisesti H-block-hiomisen aikana.
- Groove Grinds with Flat Setups: Groove-hiominen litteillä pyörillä vaatii enemmän tarkkuutta, mikä saattaa johtaa tyylikkäämpiin hiomiin.
- Nopeus: Flat-asennukset ovat nopeampia kuin anti-rocker-asennukset.
- Ohjattavuus: Kääntyminen flat-asennuksella voi olla tyylikkäämpää, ja keiloissa ja puistoissa ajaminen on yleensä sujuvampaa.
- Aloittelijat inline-luistimilla: Luistelun oppiminen on helpompaa tasaisella alustalla.
- Aloittelijat aggressiivisilla luistimilla: Grindaamisen oppiminen on helpompaa anti-rocker-asennuksella. Jos sinulla on jo kokemusta inline-luistelusta, anti-rocker-asetus voi olla parempi, koska se helpottaa hiomista.
Viime kädessä paras valinta riippuu yksilöllisestä luistelutyylistäsi ja siitä, mitä luistelun osa-alueita asetat etusijalle, ja tietysti sillä on merkitystä, oletko täysin uusi inline-luistelija vai onko sinulla jo paljon kokemusta ja haluatko siirtyä aggressiivisiin luistimiin.
Aggressiivisten luistinten kehykset
Aggressiivisten luistinten rungoilla on kaksi päätehtävää: pyörien kiinnittäminen ja alustan tarjoaminen grindiä varten. Koska grindaaminen on aggressiivisen luistelun keskeinen osa-alue, on ratkaisevan tärkeää keskittyä runkoihin, kun valitset itsellesi parhaat aggressiiviset rullaluistimet.
Aggressiivisten rullaluistinten rungot on valmistettu kestävistä materiaaleista, kuten alumiinista, lasikuidusta tai komposiittimateriaaleista, jotta ne kestävät aggressiivisen luistelun kovia vaatimuksia. Lähes kaikki aggressiiviset rungot noudattavat Universal Frame System (UFS) -järjestelmää, mikä takaa yhteensopivuuden minkä tahansa merkin aggressiivisten kenkien kanssa.
Jotkin aggressiiviset kehykset on suunniteltu tiettyä pyöräasennusta varten, kun taas toisissa voi olla useita eri asennuksia. Jos ostat luistimet, joissa on litteä pyöräasetus, voit muuntaa ne anti-rocker-asetukseksi asentamalla pienemmät pyörät keskelle ja parantamalla hiomiskykyäsi.
Kaikki rungot eivät ole yhteensopivia litteän asennuksen kanssa, joten muuntaminen anti-rocker-asennuksesta litteäksi asennukseksi vaatii huolellista harkintaa. Voit mitata tilan mitta-asteikolla ja katsoa, onko se mahdollista, mutta helpompaa saattaa olla tarkistaa valmistajan tekniset tiedot. Varmista, että kehykset on määritelty yhteensopiviksi tasaisen asennuksen kanssa, tarkista sitten pyörän enimmäishalkaisija ja etsi kahdeksan pyörän sarja, joka on yhtä suuri tai pienempi kuin kehyksesi pyörän enimmäishalkaisija.
Mikä on Universal Frame System?
Kaikki UFS-kehykset voidaan korvata millä tahansa muulla UFS-kehyksellä merkistä ja koosta riippumatta.
Universal Frame System (UFS) -järjestelmän (lähes universaalin) noudattamisen ansiosta kuluneet kehykset voidaan helposti vaihtaa, jolloin luistinten pitkäikäisyys ja suorituskyky säilyvät.
Universal Frame System (UFS) on vakiojärjestelmä runkojen ja kenkien kiinnittämiseen aggressiivisiin luistimiin. UFS:n avulla voit yhdistellä kenkiä ja runkoja haluamallasi tavalla ja luoda oman aggressiivisen luistimen kokoonpanon. Kehysten vaihtaminen UFS-saappaisiin on yksinkertaista, koska aggressiivisten luistinten valmistajat ovat hyväksyneet tämän standardin.
Universal Frame System (UFS) -järjestelmän tekniset tiedot
- Asennusreikien välinen etäisyys: 167 mm.
- UFS-kiinnitysreikien halkaisija: 20mm
- UFS-kiinnitysreikien syvyys: 3mm
- UFS-rungon leveys: 41mm
- Asennus: Kehykset kiinnitetään kahdella pultilla, jotka kiristetään kiinnitysreikiin.
UFS:ssä käytettävien pulttien pituus vaihtelee kehyskohtaisesti. Vaikka kiinnitysreikien välinen etäisyys pysyy kaikissa malleissa samana, itse kehysten pituutta ei määritellä UFS:n mukaan.
Mitä ovat Soulplates-levyt?
Soul-levyt ovat aggressiivisten luistinten määrittelevä ominaisuus, joka on suunniteltu erityisesti hiomiseen ja luistinten suojaamiseen kulumiselta. Soul-levyt asennetaan aggressiivisten luistinten runkojen ja kenkien väliin, ja ne on valmistettu kestävästä muovista.
Ne ovat olennainen osa luistimen toimivuutta, sillä ne mahdollistavat tasaisen hiomisen erilaisilla pinnoilla. Soul grind, yksi aloittelijoiden ensimmäisistä grindauksista, tarkoittaa, että jalka, joka on lähinnä kiskoa, hioo soul-levyä, kun taas vastakkainen jalka ulottuu eteenpäin ja hioo H-lohkoa. Yksi aggressiivisen luistelijan ensimmäisistä haasteista on saada soul-levy lukittumaan reunakiveen tai kaiteeseen.
Laakerit aggressiivisille luistimille
Laakerit aggressiivisten luistinten pyörien sisällä ovat välttämättömiä tasaisen pyörimisen varmistamiseksi. Aggressiivisen luistelun voimakkaiden iskujen vuoksi laakerit on vaihdettava säännöllisesti, jotta niiden suorituskyky säilyy optimaalisena ja temppuja voidaan suorittaa tehokkaasti. Tuoreet laakerit takaavat tasaisen pyörimisen, mikä on ratkaisevan tärkeää huippusuorituksen saavuttamiseksi temppuilussa. Laakerit ovat helposti saatavilla varaosina, jotta ne voidaan vaihtaa kätevästi.
Me SkateProlla luokittelemme laakerit ABEC-asteikon perusteella, joka vaihtelee 1:stä 9:ään ja arvioi laakerin tarkkuutta. Yleensä korkeampi ABEC-luokitus tarkoittaa tasaisempaa vierintää.
On syytä huomata, että ABEC-luokitus ei kerro mitään laakerin kestävyydestä. Siksi suosittelemme valitsemaan laakerit hyvämaineisilta merkeiltä sen sijaan, että keskitymme pelkästään ABEC-luokitukseen.
Ovatko aggressiiviset luistimet hyvä vaihtoehto aloittelijoille inline-luistimilla?
Aggressiiviset luistimet voivat olla hyvä vaihtoehto henkilölle, jolla ei ole aiempaa kokemusta inline-luistimista, mutta vain jos aiot aloittaa aggressiivisen luistelun. Jos olet kiinnostunut kuntoilusta, freeridesta, maratonista tai muista inline-luistelulajeista, sinun kannattaa harkita toisenlaista luistintyyppiä. Jos kuitenkin haluat harrastaa aggressiivista rullaluistelua, ensimmäisen parisi inline-luistimien tulisi olla aggressiiviset luistimet. Seuraavassa on muutamia asioita, joita kannattaa ottaa huomioon:
- Vakaus: Pienempien pyörien ansiosta aggressiiviset luistimet tuntuvat vakaammilta, mikä on eduksi aloittelijoille. Tämä vakaus helpottaa inline-luistelun perusteiden oppimista.
- Maasto: Aggressiiviset luistimet eivät sovellu karkeille tai epätasaisille pinnoille, koska niiden pyörät ovat pienemmät ja rakenne raskaampi. Tämä on huono puoli ja keskeinen syy siihen, miksi aggressiivisia luistimia suositellaan ensisijaisesti, jos aiot keskittyä aggressiiviseen luisteluun.
- Tasainen asennus: Jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta inline-luistimista, valitse aggressiiviset luistimet, joissa on litteä pyöräasetus, mikä tarkoittaa, että kaikilla kahdeksalla pyörällä on sama halkaisija. Tämä asetelma helpottaa askelten opettelua ja sujuvan rullauksen kokemusta.
Jos et ole täysin varma, sopivatko aggressiiviset inline-luistimet sinulle, voit lukea lisää kaikista erityyppisistä inline- ja rullaluistimista: