Opas renkaisiin
Tämä opas sisältää kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää inline-luistimen pyöristä. Autamme sinua tekemään nopean päätöksen luistelutyylisi perusteella, mutta saat myös syvällisemmän esittelyn keskeisistä termeistä, kuten pyörän koosta, kovuusmittarista, reboundista, pidosta ja pyörän profiilista.
- Pyörän koko: Vaikuttaa nopeuteen ja ohjattavuuteen.
- Durometri: Pyörän kovuus - vaikuttaa nopeuteen ja tärinänvaimennukseen.
- Rebound: Kuinka nopeasti pyörä palautuu alkuperäiseen muotoonsa puristettaessa.
- Pito: Määrittää, kuinka hyvin pyörä tarttuu pintaan.
- Pyörän profiili: Vaikuttaa nopeuteen ja vakauteen.
Yleiskatsaus
Yleiskatsaus
Mitkä inline-luistimen pyörät minun pitäisi valita?
Inline-luistimen pyörien valitseminen on helpompaa, jos tiedät, minkä tyyppistä pyörää suositellaan sinun luistelutyylillesi.
Riippumatta siitä, mitä inline-luistelutyyliä harrastat, sinun on kiinnitettävä erityistä huomiota pyörien kokoon ja kovuuteen ja sovitettava ne yhteen niiden pintojen kanssa, joilla aiot luistella.
Inline-luistelutyyli |
Ominaisuudet |
Kokoalue / Kovuusalue |
Fitness Skate pyörät |
Sileä rulla Tehonsiirto
|
80-110 mm 80A-88A |
Freeskate-pyörät |
Ketterä ja nopea |
75-110 mm 84A-88A |
Aggressiiviset luistelupyörät |
Vakaat ja iskuja vaimentavat Pieni koko Litteät tai pyöreät profiilit |
55-80 mm 88A-95A |
Rullakiekkopyörät |
Ketterät ja tarttuvat Hyvä kiihtyvyys Jotkut ovat sisätilakohtaisia |
65-84 mm 72-84A
|
Speed Skate pyörät |
Suurin nopeus Sisätiloissa / kaukaloissa / ulkona / teillä |
100 mm-125 mm 83A-90A |
Yhteensopivuus Inline Skate pyörät
Inline-luistimen pyörien vakioleveys on 24 mm, joten yhteensopivien pyörien löytäminen inline-luistimiin on helppoa. Niihin voidaan asentaa mikä tahansa pyörä, joka on pienempi tai yhtä suuri kuin rullaluistimen kehyksille määritetty pyörän enimmäishalkaisija.
Ymmärtämällä erityispiirteet, kuten kovuus, rebound, pito ja profiili, voit valita pyörät, jotka eivät vain sovi, vaan myös parantavat inline-luistinten suorituskykyä.
Jatka lukemista saadaksesi lisätietoja tai hyppää suoraan valikoimaan:
Halkaisija - Inline Skate Wheel Size
Inline-luistimen pyörän halkaisija mitataan millimetreinä (mm), ja se on yleensä painettu pyörän kylkeen. Jos olet epävarma, voit mitata halkaisijan itse.
Pyörän halkaisija vaikuttaa merkittävästi inline-luistimen pyörien käyttäytymiseen. Pyörän koko vaikuttaa suoraan sellaisiin tekijöihin kuin kiihtyvyys, nopeus, ohjattavuus ja suuntavakavuus.
Tässä kerrotaan, miten pyörän halkaisija vaikuttaa inline-luistinten suorituskykyyn:
- Pienempi halkaisija: Parempi kiihtyvyys ja helpompi hallita.
- Suurempi halkaisija: Suuremmat huippunopeudet ja parempi suuntavakavuus.
Suositeltava pyörän halkaisija on erilainen kullekin luistelutyylille. Alla olevassa taulukossa on yleiset suositukset kullekin inline-luistelutyylille:
Inline Skate Wheels Size Chart
Inline-luistelutyyli | Kokoalue |
Aggressiivisen luistelun pyörät | 55-80 mm |
Rullakiekkopyörät | 65-84 mm |
Fitness-luistimen pyörät | 80-110 mm |
Freeskate-pyörät | 75-110 mm |
Speed Skate Wheels | 100-125 mm |
Durometer - Inline Skate Wheel kovuus
Rullaluistinpyörien suhteellinen kovuus mitataan yleensä durometriin, joka on standardoitu menetelmä materiaalien, kuten kumin ja muovin, kovuuden mittaamiseen. A-skaalaa käytetään yleisimmin rullaluistinpyörien kovuuden luokitteluun. Näet numeron, jonka perässä on A (esim. 82A), jolloin korkeampi numero tarkoittaa kovempaa pyörää.
A-asteikon avulla voit nopeasti tunnistaa eri pyörien suhteellisen kovuuden, ja durometer-luokitus on yleensä painettu pyörän kylkeen.
Ihanteellinen pyörän kovuus riippuu luistelutyylistäsi. Alla olevasta taulukosta näet yleiset ohjeemme inline-luistimen pyörän kovuuden valitsemiseksi inline-luistelutyylillesi:
Inline Skate Wheels Hardness Chart
Inline-luistelutyyli | Kovuusalue |
Aggressiiviset luistelupyörät | 88A-95A |
Rullakiekkopyörät | 72A-84A |
Fitness-luistimen pyörät | 80A-88A |
Freeskate-pyörät | 84A-88A |
Speed Skate Wheels | 83A-90A |
Pyörän kovuus määrittää, miten hyvin pyörä toimii eri pinnoilla ja eri olosuhteissa. Ota aina huomioon ostettavien pyörien kovuus, sillä se vaikuttaa merkittävästi luistinten suorituskykyyn.
Kovat vs. pehmeät inline-luistimen pyörät
On tärkeää ymmärtää, miten kovuus vaikuttaa pyörien suorituskykyyn - etenkin jos valitset kahden pyörän välillä, joista toinen on kovempi kuin toinen.
Miten pyörien kovuus vaikuttaa rullaluistimesi suorituskykyyn:
Kovempien pyörien edut
- Suuremmat nopeudet
- Kestävämmät
Kovempien pyörien haitat
- Vähemmän pitoa
- Vähemmän tärinänvaimennusta
Pehmeämpien pyörien edut
- Parempi pito
- parempi iskunvaimennus
Pehmeämpien pyörien haitat
- Pienempi nopeus
- Vähemmän kestävät
Inline-luistimen pyörien yleissääntö on, että pehmeämmät pyörät vaimentavat paremmin tärinää ja parantavat pitoa. Sitä vastoin kovemmat pyörät vaimentavat vähemmän tärinää ja heikentävät pitoa.
Vaihtoehtoiset kovuusasteikot
Jotkin merkit käyttävät rullaluistinpyörien kovuuden arvioinnissa jalanjälkiasteikkoa. Seuraavassa kerrotaan, miten jalanjälkiasteikko muunnetaan A-asteikoksi:
- F0 - vastaa noin 88A
- F1 - vastaa noin 85A
- F2 - vastaa noin 84A
- F3 - vastaa noin 83A
Inline-luistimen pyörien kimmokkeet
Termi rebound kuvaa pyörän kykyä palata nopeasti alkuperäiseen muotoonsa puristamisen jälkeen. Jokaisella askeleella pyörä puristetaan kokoon, ja jos pyörän kimmokkeellisuus on suuri, se palautuu alkuperäiseen muotoonsa, mikä edistää nopeutta. Jos taas pyörän kimmokkeellisuus on alhainen, askelten energia imeytyy eikä siirry nopeudeksi. Siksi pyörien kimmokkeella on merkittävä vaikutus nopeuteesi.
Korkea rebound on usein korkealaatuisten pyörien ominaisuus. Monet valmistajat merkitsevät korkean reboundin omaavat pyöränsä SHR-uretaaniksi, joka tarkoittaa Super High Rebound. Ei ole olemassa yleispätevää tapaa verrata pyörien reboundia, mutta usein halvemmissa pyörissä on vähemmän reboundia, kun taas luotettavien valmistajien kalliimmissa pyörissä on yleensä enemmän reboundia.
Inline Skate Wheelsin pito
Inline-skeittipyörien pitoon vaikuttavat pyörän kumissa käytetyn polyuretaanikaavan (PU) ominaisuudet. Pyörän kovuus on tässä suhteessa merkittävä tekijä.
Pyörän kovuus ja pito korreloivat seuraavasti:
- Pehmeämmät pyörät: Enemmän pitoa.
- Kovemmat pyörät: Vähemmän pitoa.
Pinta, jolla rullaat, määrittää, miten hyvin tietty pyörä pitää. Erittäin liukkailla pinnoilla, kuten kaukaloissa tai sisätiloissa sijaitsevilla skeittipaikoilla, tarvitaan enemmän pitoa liukumisen estämiseksi. Karkeammilla pinnoilla, kuten asfaltilla, pito on vähemmän tärkeää.
Kun luistelet karkeammilla pinnoilla, voit siis valita verrattain kovemmat pyörät ilman huolta pidon menettämisestä ei-toivotuissa tilanteissa.
Inline Skate Wheelsin pyöräprofiili
Inline-luistimen pyörissä on erilaisia profiileja, jotka vaihtelevat litteistä teräviin. Pyörän profiili määrittää pyörän ja pinnan välisen kosketuspisteen leveyden. Litteässä profiilissa on suurempi kosketuspinta, kun taas teräväkärkisessä pyörässä on pienempi kosketuspinta.
Kärkipyöriä käytetään eri luistelutyyleissä, kuntoiluluistimista suorituskykyyn tähtääviin pikaluistimiin. Niiden kapea kosketuspinta minimoi kitkan ja vierintävastuksen, mikä tekee niistä erittäin tehokkaat. Kärkipyöräprofiilit hallitsevat inline-luistinten pyörien markkinoita niiden monipuolisuuden ja toivottujen nopeusominaisuuksien vuoksi.
Litteitä pyöriä käytetään yksinomaan aggressiivisessa luistelussa. Vaikka ne eivät ehkä olekaan kovin nopeat, ne tarjoavat erinomaisen vakauden, joka on hyödyllistä temppujen laskeutumisessa.
Pyöreitä pyöriä käytetään yleisesti freesatessa ja aggressiivisessa luistelussa. Aggressiivisessa luistelussa pyöristettyjä pyöriä käytetään usein litteissä kokoonpanoissa, joissa pyöristetyt reunat vähentävät pyörän puremisen riskiä. Ne ovat helpommin hallittavissa kuin teräväkärkiset pyörät, joten ne ovat hyvä valinta aloittelijoille, jotka voivat hyötyä niiden anteeksiantavammasta luonteesta.
Inline Skate Wheelsin navat
Pyörän ydin on napa. Napa on keskitetty pyörään ja pitää laakerit paikoillaan. Napa on yleensä valmistettu kovasta muovista tai alumiinista. Yleensä alumiiniydin on painavampi (suunnittelusta riippuen), mutta se on myös iskunkestävämpi ja kestävämpi kuin muoviydin.
Inline-luistimen pyörien navat voidaan jakaa näihin päätyyppeihin:
- Kiinteä ydin: Kiinteä ydin on erittäin vahva, mutta myös painavampi.
- Pyöristetty ydin: Kevyempi, mutta ei yhtä kestävä kuin kiinteäydiniset pyörät.
- Ontto ydin: Kultainen keskitie alhaisen painon ja kestävyyden välillä.
Optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi inline-luistimen pyörien on oltava vahvoja ja kestäviä, mutta mahdollisimman kevyitä. Kevyemmät pyörät vaativat vähemmän energiaa luistinten nostamiseen, mikä parantaa tehokkuutta ja vähentää väsymystä.
Inline-luistimen pyörien huolto
Suosittelemme, että teet parhaasi pidentääksesi pyörien käyttöikää. Koska pyörät kuluvat tyypillisesti nopeammin kuin mikään muu luistimen osa, huolellinen suunnittelu voi auttaa sinua säästämään rahaa. Kehittämällä tasaisen pyöränvaihtoaikataulun voit pidentää niiden käyttöikää ja pitää luistimesi parhaimmillaan.
Inline-luistinten pyörien luonnollinen kulumismalli on se, että pyörän keskilinja siirtyy luistinten ulkopuolelle, jolloin pyörien sisäpuolelle syntyy litteä vinopinta. Tämä ei ole eduksi tekniikallesi, ja kun näin tapahtuu, on aika kääntää pyörät.
Rullaluistinten pyörien pyörittämisellä voidaan varmistaa, että pyörät säilyttävät tasaisen muodon. Suosittelemme pyörän pyörittämistä koskevaa opastamme kaikille, jotka ovat epävarmoja siitä, miten sen kanssa tulisi toimia:
Jos olet epävarma siitä, onko aika hankkia uudet pyörät rullaluistimiin, kannattaa tutustua asiaa käsittelevään oppaaseemme:
Jos tarvitset apua pyörien asentamisessa, tässä on ratkaisu:
Jos tarvitset neuvoja inline-luistinten yleiseen huoltoon, meillä on verkko-opas, joka on täynnä hyödyllisiä neuvoja täällä:
... Entä laakerit?
Meillä on erilliset oppaat pyöränlaakereille. Tässä oppaassa on kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää niiden toiminnasta:
Jos rullasi ei ole yhtä tasainen kuin ennen, se voi johtua siitä, että laakerit eivät ole parhaassa kunnossa. Harkitse siinä tapauksessa niiden perusteellista puhdistusta ja uutta voitelua: