Miten valita luistimen pyörät
Luistelu eli blading on viime aikoina tehnyt melkoisen paluun. Ajan myötä pyörätyyppien määrä on kasvanut ja ne ovat kehittyneet paljon. Tässä kerrotaan, miten valita eri muotojen, kokojen ja materiaalien välillä.
1. Halkaisija
Markkinoilla voit nähdä pyöriä, joiden halkaisija vaihtelee 55 mm:stä 125 mm:iin. Jokaisella koolla on etunsa ja haittansa. Isoilla pyörillä saat yleensä enemmän nopeutta, mukavuutta ja pitoa, kun taas pienemmät pyörät ovat suositeltavampia, kun haet hallintaa ja vakautta.
Tärkeää tässä yhteydessä on harkita ja varmistaa, että hankkimasi uudet pyörät ovat yhteensopivia kehysasetelmasi kanssa.
2. Profiili
Toinen huomioon otettava asia on pyörien muoto eli niiden profiili. Riippuen tuosta profiilista luistimesi palvelevat jälleen eri tarkoitusta. Litteämmät pyörät ovat vakaampia ja hallittavampia, kun taas ohuemmat pyörät tarjoavat nopeamman rullauksen.
Huom! Älä sekoita eri profiililla varustettuja pyöriä keskenään, sillä tuloksena on luistin, jota on vaikea tasapainottaa ja joka rullaa suoraan.
3. Materiaali
Luistimen pyörät valmistetaan uretaanista, ja sen laatu ja pitoisuus voivat vaihdella. Se vaikuttaa siihen, ovatko ne pehmeitä vai kovia, mikä ilmaistaan numerolla 75 ja 100(110) välillä, jota seuraa kirjain "A".
Mitä pehmeämpi pyörä - sitä pienempi numero ja päinvastoin, kovemmat pyörät saivat suuremman numeron. Pyörän laatu ja materiaali vaikuttavat merkittävästi ajokokemukseen, joten se on yksi niistä asioista, joihin kannattaa todella kiinnittää huomiota.
4. Pyörän napa
Napa on pyöräsi "vanne". Aivan kuten autoissa, pienempi napa tekee pyörästä miellyttävämmän ja pitävämmän. Se tarkoittaa kuitenkin myös pienempää nopeutta ja suurempaa painoa.
Navan muotoilu vaikuttaa myös pyörien suorituskykyyn. Massiivisempi, levymuotoinen napa merkitsee parempaa reagointikykyä ja kuorman tukemista, mutta se tekee siitä myös tärinälle alttiimman.