Opas pikarullaluistimien ostoon
Tämä on pikaluistinten ostajan opas, joka kattaa pyörän koon, laakerit, kengät ja rungot. Parhaiden pikaluistinten ostamisessa on kyse suorituskyvystä. Olitpa sitten aloittelija tai ammattilainen, nopeusluistinten keskeinen osa-alue on nopeus, ja tässä oppaassa opit, mikä saa nopeusluistimet rullaamaan nopeasti.
Mieltymyksesi riippuvat luonnollisesti olosuhteista, joissa luistelet, ja pikaluistelutyypistä, jota harrastat, mutta älä huoli, me valotamme hieman kysymyksiä, joita sinulla saattaa olla pikaluistinten valinnasta.
Pikaluistinten pyörät
Nopeimpien nopeuksien saavuttamiseksi tarvitset inline-luistimet, joissa on suuret pyörät. Tarkastellaan pikaluistinten pyörien perusasioita. Kaksi tärkeintä tekijää ovat pyörän koko ja pyörän kovuus, mutta myös pyörän navat ja pyörän profiili vaikuttavat pikaluistinten suorituskykyyn.
Pikaluistelun pyörän koko
Pikaluisteluun tarkoitetut pyörät ovat yleensä suurempia kuin vapaa-ajan luisteluun tarkoitetut pyörät. Seuraavassa on muutamia keskeisiä ohjeita pikaluistinten pyöräkokojen valintaan:
- 90 mm: Suositeltava pikaluistimen pyöräkoko aloittelijoille ja lapsille. Matalampi painopiste helpottaa hallintaa.
- 100 mm ja 110 mm: Sopivat satunnaisille pikaluistelijoille ja kilpailijoille, ja ne tarjoavat suurempia nopeuksia.
- 125 mm: Maratonluistelijoiden käyttämät suurimpien nopeuksien saavuttamiseen ja pitkien matkojen kulkemiseen. 125 mm:n pyöriä käytetään 3-pyöräisissä kokoonpanoissa.
Teoriassa (ja useimmiten myös käytännössä) isommat pyörät ovat nopeampia. Aloittelijana sinulla ei ehkä ole tekniikkaa luistella 110 mm:n tai 125 mm:n pyörillä, joten olet todennäköisesti nopeampi pienemmillä pyörillä. Mutta edellyttäen, että sinulla on taidot hallita niitä, voit saavuttaa suurempia nopeuksia isommilla pyörillä.
Pienemmät pyörät taas kiihtyvät nopeammin. Jos sprinttailet pääasiassa lyhyempiä matkoja, sinun kannattaa välttää 125 mm:n pyöriä, sillä tarvitset enemmän aikaa saavuttaaksesi niillä saavutettavat suuret nopeudet.
Huomautus: 125 mm:n pyörät eivät ole sallittuja sisäkilpailuissa tai ratakilpailuissa.
Pikaluistelun pyörän kovuus
Pikaluisteluun tarkoitetut pyörät ovat yleensä kovempia kuin vapaa-ajan tai kuntoiluun tarkoitettujen inline-luistinten pyörät. Lisäkovuus tekee pyöristä nopeampia, koska ne luovat vähemmän kitkaa pinnan kanssa. Tämä johtaa kuitenkin myös huonompaan pitoon ja heikompaan tärinänvaimennukseen.
Kun harkitset ostamiesi pikaluistinten pyörän kovuutta, mieti olosuhteita, joissa aiot luistella. Luisteletko ulkona yleisillä teillä, ulkokentillä vai sisätiloissa?
- Kovemmat pyörät: Tarjoavat vähemmän pitoa, heikompaa tärinänvaimennusta, vähemmän kitkaa ja suurempia nopeuksia.
- Pehmeämmät pyörät: Tarjoavat paremman pidon, paremman tärinänvaimennuksen, paremman kitkan ja suuremmat nopeudet.
Jos luistelet sisätiloissa tai hyvin sileillä pinnoilla, kovemmat pyörät sopivat. Jos kuitenkin luistelet karkeilla ja arvaamattomilla teillä, kannattaa valita pehmeämmät pyörät.
Pikaluistinten tyypillinen pyörän kovuus on noin 85 A:n kovuusluokkaa.
Pikaluistelun pyöräprofiili
Pikaluistelupyörien profiili on tyypillisesti terävä tai kapea. Tämä luo kapeamman kosketuspisteen pyörän ja pinnan välille, jolloin kitka on pienempi ja nopeus suurempi.
Kun pyörät kuluvat, pyörien ja pinnan välinen kosketuspiste kasvaa. Myös pyörien keskilinja siirtyy ulospäin kohti sivuja. Tämä johtuu askeleesi sivuttaisliikkeestä, ja se on täysin normaalia. Ennen kuin tämä alkaa vaikuttaa kielteisesti luisteluusi, suosittelemme pyörien pyörittämistä.
Kuinka monta pyörää pikaluistimissa on?
Inline-pikaluistimissa on yleensä 3 tai 4 pyörää per luistin. Aiemmin suosiota ovat saaneet myös pikaluistimet, joissa on 5 pyörää per luistin, mutta nykyisin pikaluistimissa on joko 3 tai 4 pyörää.
- 3 pyörää per luistin: Lyhyempi pyörätie tekee luistimista ketterämmät ja ketterämmät. Lisäksi 3-pyöräisiin luistimiin mahtuu suuremmat pyörät, jolloin nopeuden ylläpitäminen vaatii vähemmän fyysistä ponnistelua. Kolmen pyörän luistimet vaativat enemmän teknistä taitoa, eikä niitä suositella aivan aloittelijoille.
- 4 pyörää luistinta kohti: 4-pyöräisissä luistimissa on pidempi akseliväli, mikä tekee luistimista vähemmän ketterät mutta vakaammat. Aloittelijoiden kannattaa valita 4 pyörää per luistin.
Kilpaluistelussa 3-pyöräisiä 125 mm:n pyörillä varustettuja luistimia käytetään vain maratonilla. Nelipyöräiset kokoonpanot, joissa on 110 mm:n pyörät, ovat tyypillisiä sisätiloissa tai erikoistuneilla ulkoradoilla tapahtuvissa pikaluistelulajeissa.
Inline-pikaluistimen kehykset
Inline-pikaluistimen kehykset vastaavat pyörien pitämisestä. Pikaluistimen kehykset määrittävät joitakin tärkeitä näkökohtia kokonaisasennuksessasi:
- 3-pyöräinen tai 4-pyöräinen runko: Kehys määrittää, kuinka monta pyörää voit asentaa luistimiin.
- Pyöriväli: Etu- ja takapyörän keskipisteen välinen etäisyys.
- Pyörän halkaisija: Mitkä ovat suurimmat pyörät, jotka voidaan asentaa runkoon?
Oikeat inline-luistinten rungot ovat kevyitä ja tyypillisesti alumiinista tai hiilikuidusta valmistettuja.
- Hiilikuituiset pikaluistelurungot ovat jäykempiä ja kevyempiä kuin alumiinirungot, ja niitä kehutaan usein paremmiksi voimansiirron ansiosta.
- Alumiiniset pikaluistelurungot ovat kestävämpiä ja anteeksiantavampia kuin hiilirungot.
Inline-luistimen rungon kohdistus
Pikaluistimen rungon linjaus on tärkeä käsite kaikille pikaluistelijoille, erityisesti suorituskykyyn keskittyville. Se ei ole asia, joka on otettava huomioon vain kehyksiä päivitettäessä, vaan myös täydellisiä pikaluistimia hankittaessa. Saatat kehittää henkilökohtaisia mieltymyksiäsi tai tarvitset erilaisen rungon linjauksen kuin laatikosta saatavan.
Pikaluistinten kehysten säätämisessä on kyse fysiologianne mukaisen optimaalisen tasapainopisteen löytämisestä. Jos sinulla on vaikeuksia pitää nilkkasi suorassa (jos putoat luistimen sisäpuolelle), sinun on ehkä säädettävä hieman rungon sivuttaisasentoa.
Pikaluistinten kehysten säätäminen tarkoittaa niiden asentamista kenkien keskelle sekä sivu- että pituussuunnassa.
Pikaluistimen kehysten sivuttaissäätö:
- Etupyörän tulisi olla samassa linjassa isovarpaan ja toisen varpaan halkomiskohdan kanssa.
- Takapyörän tulisi olla samassa linjassa saappaan kantapääkupin keskikohdan kanssa.
Pitkittäissuuntainen säätö pikaluistimen kehyksissä:
- Saappaan tulisi olla keskellä kehystä (etäisyyden saappaan kärjestä kehyksen kärkeen tulisi olla sama kuin etäisyyden saappaan takaosasta kehyksen takaosaan).
Tutustu koko valikoimaamme täällä:
Inline Speed Skate -kengät
Tärkein huomioon otettava tekijä inline speed -luistelukengissä on voimansiirron maksimointi. Tämä tarkoittaa, että tarvitset jäykän, napakan kengän, jonka sisällä jaloillesi ei jää tilaa liikkua.
Tyypillisesti pikaluistelukengät tulevat ilman vuorta. Vaikka vuorit tarjoavat mukavuutta, ne voivat heikentää suoraa voimansiirtoa, minkä vuoksi niistä usein luovutaan ammattimaisessa pikaluistelussa. Monissa nopeuteen suunnitelluissa inline-luistimissa on kuitenkin mukavuusominaisuuksia, kuten korkeampi nilkkatuki tai vuorit, joten ne ovat hyvä vaihtoehto inline-maratonille.
Lämpömuovattavat pikaluistelukengät
Monissa kehittyneissä pikaluistimissa on lämpömuovattavat saappaat, mikä tarkoittaa, että saappaat muuttuvat muovattaviksi, kun niihin kohdistetaan lämpöä. Lämpömuovattavat saappaat voivat auttaa sinua estämään painepisteitä, epämukavuutta ja rakkuloita muokkaamalla saappaan täydellisesti yksilöllisen jalkasi muotoon. Oikein lämpömuovatussa kengässä on tiukka ja räätälöity istuvuus, joka parantaa hallintaa ja voimansiirtoa, mikä on erityisen toivottavaa suorituskykyyn tähtäävälle pikaluistelijalle.
Kun lämpömuovaat kenkiäsi, noudata valmistajan antamia ohjeita kyseistä mallia varten.
Speed Skate -laakerit
Kun ostat parin pikaluistimia, voi olla hyvä idea tarkastella laakereita, mutta yleisesti ottaen pikaluistimiin asennettujen laakereiden ei pitäisi sanella valintaasi. Jos ostat laadukkaan pikaluistimen, siinä on laadukas laakeri.
Useimmat laakerit luokitellaan ABEC-asteikolla, jossa korkeampi ABEC-luokitus tarkoittaa suurempaa tarkkuutta valmistuksessa. Vaikka ABEC-luokitus ei suoraan mittaa sitä, kuinka nopeasti laakerit voivat rullata, se kuvastaa laakereiden rakentamisen virhetoleranssia. Näin ollen laakerit, joiden ABEC-luokitus on alhaisempi, eivät välttämättä rullaa yhtä pehmeästi kuin laakerit, joiden ABEC-luokitus on korkeampi.
Voit myös törmätä laakereihin, joilla on ILQ-luokitus, joka tarkoittaa InLine Qualified. Älä huoli - nämä laakerit ovat korkealaatuisia ja toimivat erinomaisesti!
Kun ostat laakereita pikaluisteluun, on parasta tarkastella pikaluisteluun käytettävien laakereiden spesifikaatioiden sijasta tuotemerkkien suosituksia ja käyttäjäpalautetta. Monet kokeneet pikaluistelijat sanovat, että kannattaa keskittyä tietyn laakerin kestävyyteen ABEC-luokituksen sijaan.
Toinen tärkeä tekijä pikaluistimen laakereissa (ja muissa rullaluistelulajeissa) on huolto ja voitelu. Laakereiden kuntoa kannattaa aina tarkkailla ja muistaa, että ne kestävät pidempään, jos ne puhdistetaan ja voidellaan ennen kuin ne menevät rikki. Muuten joudut ostamaan uudet laakerit.